Snoozen, doen of toch maar niet?

Buiten is het al herfst. Met de dag wordt het later licht en eerder donker. U raad het al; de wintertijd komt er aan. De klok gaat weer een uurtje achteruit, waardoor u standaard in het donker wakker zult worden als u ’s ochtends vroeg op moet. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde ontwaaktijd van de mens rond zeven uur ’s ochtends ligt. Een troostende gedachte dus, dat als uw wekker gaat, een groot deel van de wereld ook uit bed moet. Met het terugzetten van de tijd gaat gepaard dat uit bed stappen ook een beetje moeilijker wordt gemaakt. De verleiding om te snoozen wordt daarmee ook steeds groter. Die 8 minuten extra slaap die erbij komen en de twee keer acht minuten die daarna ook nog geslapen kunnen worden, kunnen heerlijk aanvoelen. Maar is snoozen wel zo goed voor uw gezondheid? Dit artikel zal hier antwoord op geven.

Om meteen met de deur in huis te vallen: snoozen heeft geen direct effect op uw gezondheid, maar wel op hoe u zich voelt op een dag. Hieruit kan opgemaakt worden dat snoozen dus niet erg goed voor u is. Hoewel het heerlijk is om wakker te worden en vervolgens nog een aantal minuten extra te hebben, is het eigenlijk beter om meteen in actie te komen. Wanneer u wakker wordt en de snooze knop indrukt, blijft u vaak nog even liggen. Langzaam drijft u af en valt u weer in slaap. Hierdoor komen uw hersenen weer in een nieuwe slaapcyclus. Zoals u misschien wel kunt raden, is dat juist de fase van de slaap, samen met de diepe slaap, waarin het voor onze hersenen het moeilijkst is om de slaap af te breken. Hierdoor wordt u vervolgens nog moeier dan eerst wakker. Door dit gevoel van desoriëntatie kunt u zich de hele dag slaperig en moet voelen. Dus de tip is om niet te snoozen en gelijk op te staan.

Hoe kan ik de verleiding van snoozen weerstaan?

Tussen het moment van slapen en het moment van helemaal wakker zijn, zit altijd een fase waarin men zich een beetje slaperig voelt, maar al wel bewust is van het wakker zijn. Het wakker worden is een langzaam proces waarbij alle hersenfuncties langzaam geactiveerd worden. Hersenfuncties zoals ons geheugen, reactievermogen, alertheid, aandacht en beslissend vermogen zijn nog niet optimaal. Vooral de prefrontale cortex, het gebied waar zelfbeheersing en keuzes maken plaatsvinden, heeft even nodig om wakker te worden. Dan nu de realisatie, dat wanneer uw wekker gaat en u de keuze maakt om de snooze button wel of niet in te drukken, u nog niet volledig bij bewustzijn bent. De beslissing die u dan maakt is niet volledig rationeel, dus helemaal niet gek dat u nog een aantal keer snoozed voor u opstaat. De verleiding weerstaan is dus erg moeilijk. Toch zijn er wel een aantal dingen die u kunt doen om ’s ochtends fijner wakker te worden.

Tips om op te staan en snoozen te verminderen

Door te ontwaken in de lichte slaapfase, zult u zich veel beter voelen ’s ochtends. Als u al in lichte slaap bent, is het moment dat u wakker wordt veel minder zwaar. Er zijn een aantal apps die kunnen berekenen wanneer u in uw lichte slaap bent, zoals Bedtime van Iphone en Sleep Cycle, die u kunt vinden in de appstore.

Het is verstandig om een ritme op te bouwen. Door elke ochtend op hetzelfde tijdstip op te staan, raakt uw lichaam en raken uw hersenen gewend. Op die manier hoeft u niet elke keer gereset te worden.

Het snoozen kan ook vervangen worden door gewoon de wekker een half uur later te zetten. U kunt dan een half uur langer slapen en zult na een tijdje werken dat u meer uitgerust wakker wordt.

Afbeelding: shutterstock
Bronnen:
– New Yorker
Bedden.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *