Slaapweetjes die u nog niet wist! (2)

Het langverwachte vervolg op de slaapweetjes! U leest ze hier.

1. Niet meer uitslapen
Dat te weinig slaap niet gezond is, dat snappen we. Maar is teveel slaap dan ook ongezond? Jazeker, uit onderzoek is gebleken dat mensen die langer dan acht uur slapen ongeveer dezelfde slaapproblemen hebben als mensen die weinig slaap krijgen. Het langer slapen zorgt ervoor dat het bioritme wordt verstoord en geheugenfuncties ontregeld worden.
Lekker uitslapen in het weekend zit er dus niet meer in.

2. Leerproblemen door social media
Door de opkomst van de smartphone en tablets is het ons gemakkelijk gemaakt om in bed nog even de laatste updates te checken. Wanneer u dit vlak voor het slapen doet, zorgt het ervoor dat u minder lekker slaapt. Dit is vooral het geval bij pubers, die volgens Amerikaanse onderzoekers veel in de late uren gebruik maken van de social media. Dit heeft als gevolg dat zij de volgende dag minder goed presteren op school.

3. Warme melk is passé
Wie heeft er vroeger geen glaasje warme melk gehad als je niet kon slapen? Het is een feit dat door het aminozuur triptofaan in melk, de slaap een beetje bevorderd wordt. Triptofaan is een soort grondstof voor melatonine, ook wel bekend als het slaaphormoon. Volgens Australisch onderzoek is het effectiever wanneer er een kleine hoeveelheid koolhydraten ingenomen wordt, bijvoorbeeld met een cracker. Maar, het allerbeste blijkt: een smoothie van melk en banaan. Dit bevat zowel koolhydraten als triptofaan en maakt het brein ontvankelijker voor de stof. Lekker slapen dus!

4. ’s Nachts wakker worden, heel normaal!
Natuurlijk is het vervelend als u wakker wordt en de slaap niet meer kunt vatten. Maar eigenlijk is het heel normaal voor een mens om meerdere keren per nacht wakker te worden. Vaak is dit een onbewust proces. Een goede nacht slapen bevat namelijk vijf fases en na elke fase wordt u even wakker. Helemaal niks om u zorgen over te maken dus.

5. Pubers en uitslapen
Heeft u een puber in huis die alleen maar in bed lijkt te liggen? Dat heeft een reden: pubers hebben over het algemeen meer slaap nodig dan de gemiddelde 8 uur. Ook worden ze pas later op de avond moe, met als gevolg dat ze langer in bed blijven liggen. Op deze manier missen ze wel daglicht ’s ochtends, wat er weer voor zorgt dat ze laat slaperig worden. Een vicieuze cirkel dus.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *