Slaapproblematiek door slapeloosheid

U herkent het vast wel: na een nachtje slecht geslapen te hebben bent u de volgende dag sneller prikkelbaar en maar matig geconcentreerd. Wanneer dit zich beperkt tot een eenmalige voorkomendheid is dit geen serieus probleem, maar mocht u over een langere periode last houden van een slecht slaap leidt u mogelijk aan slapeloosheid. Er zijn enkele klachten waaraan u slapeloosheid, ook wel bekend als insomnie, kunt herkennen:

  • Problemen met inslapen
  • Problemen met doorslapen
  • Vermoeidheid bij het opstaan
  • Overdag snel geïrriteerd en matig geconcentreerd

Vooropstaand is het belangrijk nogmaals te vermelden dat slapeloosheid slechts echt intreedt mocht u chronisch last hebben van de bovenstaande klachten. Wanneer de slapeloosheid tijdens de nachten langdurig aanhoudt kan dat overdag vervelende gevolgen hebben. Een tekort aan slaap kan direct invloed hebben op uw humeur, waardoor een ogenschijnlijk klein probleem grote consequenties met zich mee brengt.

De oorzaken van slapeloosheid

Slapeloosheid heeft verschillende oorzaken. Deze oorzaken zijn ruwweg in te delen in lichamelijk of psychologische problematiek. Bij de lichamelijke oorzaken kunt u bijvoorbeeld denken aan een verstoord slaapritme, een slechte slaapvoorbereiding of fysieke ongemakken. De fysieke problemen zijn meestal zelf goed te verhelpen door een verstandig slaapritueel aan te leren. Zo is het bijvoorbeeld zeer af te raden om kort voor het slapen gaan televisie te kijken. Hierdoor worden de hersenen juist geactiveerd in plaats van rustig voorbereid op de slaap en zult u dan ook een grotere kans hebben om moeilijk in slaap te komen.

Anders is dit bij psychologische problemen. In sommige gevallen is de reden gemakkelijk aanwijsbaar, bijvoorbeeld wanneer u regelmatig blootgesteld bent aan stress. Vaak is het probleem echter dieper verworteld in de psyche, bijvoorbeeld in gevallen van een langdurige depressie. In dergelijke gevallen is het ten zeerste aan te raden om professionele hulp in te schakelen om het probleem goed aan te kunnen pakken.

Tips voor het verhelpen van slapeloosheid

Al met al zijn er voldoende trucs die u kunnen helpen van slapeloosheid af te komen. Zo kunt u voor u zelf een ritueel aanmeten waardoor u, door middel van een langzame vermindering van uw hersenactiviteit, uw lichaam goed voorbereid op de slaap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het langzaam doven van de verschillende lichten om uw heen of het nemen van een ontspannende warme douche. Daarnaast zijn ook de verschillende elementen in uw slaapkamer van belang. Zorgt u er tenminste voor dat u de beschikking heeft over een comfortabel bed en een slaapkamer op de juist temperatuur. Mocht u ondanks de toepassing van de verschillende tips echter last blijven houden van slapeloosheid is het echt aangeraden om professionele hulp op te zoeken die u assisteert bij het verhelpen van het probleem.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *