Mensen in Winterslaap

Misschien heeft u het de afgelopen weken al gemerkt: maar als u opstaat is het elke ochtend een beetje donkerder. Dit maakt het elke ochtend ook een stukje lastiger om uit bed te komen. Naast dat het donker is, wordt het ook steeds kouder. Dit merkt u niet alleen wanneer u buiten bent, maar ook wanneer u in bed ligt. Wanneer u het koud heeft in bed slaapt u automatisch minder lekker.

Klok achteruit

Aankomend weekend gaat de klok een uur achteruit en worden de nachten nog langer. Niet echt natuurlijk, maar ’s avonds is het eerder donker en ’s ochtends is het ook donker als we opstaan. Maar slapen we ook langer? Eigenlijk niet. Het lijkt alsof we langere nachten maken en meer slaap nodig hebben, maar feitelijk gezien is dat een fabel. We hebben in de winter net zo veel slaap nodig als in de zomer, maar in de zomer is het uiteraard langer licht, waardoor we langer wakker willen zijn. Dit komt voornamelijk omdat we in onze hersenen een systeem hebben die licht en donker registreert. Zodra het gaat schemeren of langzaam donker wordt, geven de hersenen een seintje aan hun cellen en wordt er melatonine afgegeven, wat ook wel bekend staat als slaapstofje. Hieruit kan geconcludeerd worden, dat als het eerder donker wordt, we ons ook eerder slaperig voelen. Dit verklaard waarom we het gevoel hebben dat we in de winter meer slaap nodig hebben.

Lekker slapen in de wintertijd

Om het optimale uit de winter te halen wilt u uiteraard fit zijn. U kunt zelf uw nachtrust beïnvloeden door te zorgen dat de omstandigheden waarin u slaapt goed zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u slaapt met de verwarming uit. Dit klinkt misschien gek, omdat dit het slapen comfortabeler lijkt te maken, maar in een koude kamer werkt uw stofwisseling beter, worden uw hormonen beter door uw lichaam vervoert en blijft u beter in slaap. Om het toch lekker warm te hebben kunt u wel een winterdekbed aanschaffen. Deze vind u bijvoorbeeld op Dekbedden.nl. Deze dekbedden zijn zo samengesteld dat ze u warm houden, maar genoeg ventilatie bieden om de lichamelijke processen hun werk te laten doen.

Eerste hulp bij opstaan

Als u dan eenmaal wakker wordt van de wekker, ligt u lekker warm onder een dekbed en is het buiten nog donker. Dus hoe kunt u uzelf dan het beste uit bed krijgen? Ten eerste kunt u de sensors in uw hersenen een beetje laten prikkelen met bijvoorbeeld een Wake Up light van Philips. Deze zorgt ervoor dat u langzaam bewust wordt van een kunstmatig natuurlijk licht en dat u geleidelijk wakker wordt. Daarnaast zijn de verwarmingssystemen tegenwoordig zo ontwikkeld, dat u een tijd kan instellen dat de verwarming aan gaat. Stel deze tijd in op ongeveer een half uur voor u uit bed moet, zodat het lekker warm is als u eruit moet. Tot slot werkt het ook altijd motiverend als u een goede reden heeft om op te staan. Bedenk bijvoorbeeld één leuk ding wat u die dag gaat doen.

Hopelijk komt u met deze tips de winter door, zonder in een lange winterslaap te vallen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *