Lekker slapen in de warmte

Eindelijk is het zover, de zomer staat voor de deur. De dagen worden langer en de temperaturen lopen op. Voor velen is de zomer het favoriete seizoen, dit geldt niet voor iedereen voor de nachten. Het kan ‘s nachts erg warm zijn waardoor inslapen wat moeizamer gaat. Daarnaast is het al vroeg weer licht in de slaapkamer. Wat kun jij hier aan doen?

De slaapkamer luchten

Dat je een slaapkamer dagelijks moet luchten is misschien niet meer dan logisch. Toch zijn er veel mensen die dit vergeten of op een verkeerd moment van de dag doen. In de warme zomermaanden is het slim om overdag alle ramen en deuren dicht te houden, het liefst ook rolluiken of gordijnen gesloten laten zodat er zo min mogelijk warmte naar binnen komt. Zet de ramen en deuren laat op de avond open, wanneer het buiten afgekoeld is.

Koude lucht

Naast je raam ‘s avonds en ‘s nachts open te zetten kun je ook kiezen voor verkoelende lucht door een ventilator of een airco. Airco is vaak niet een hele voor de hand liggende oplossing gezien je hier een hele klus aan hebt en het ook een flinke investering is. Een ventilator daarentegen koop je al voor een zachte prijs en kun je gewoon in je slaapkamer zetten. Voor extra koele lucht zet je een ventilator voor een open raam, dan blaast hij de koele lucht de kamer door.

Beddengoed

Veel mensen slapen graag onder een dekbed, of het nu zomer of winter is. Gelukkig bestaan er wel speciale zomer- en winterdekbedden, deze zijn afgestemd op het seizoen en in verschillende diktes te krijgen. Naast een goed dekbed is een dekbedovertrek ook belangrijk. Kies voor een katoenen overtrek, dit zorgt voor een goede vochtopname. Er zijn ontzettend veel webshops om leuke dekbedovertrekken online te kopen.

Dekmatras

Tegenwoordig ligt er op bijna ieder bed wel een heerlijk dekmatras. Dit zorgt voor extra comfort, maar ook voor extra warmte. Een dekmatras is vaak wat broeierig en laat minder lucht door dan het matras wat daaronder ligt. Haal het dekmatras eens een paar dagen van het bed af en kijk of je op deze manier minder last hebt van de warmte. Vind je het bed te hard liggen? Dan kun je de topper alsnog terug op het bed leggen.

Voldoende drinken

Dit is meer een algemene tip, maar het kan je ook helpen om beter te slapen. Drink bij warmte altijd voldoende. Zorg dat je niet teveel koffie en alcohol drinkt en minstens 1,5 liter water. Een goede hydratatie draagt ook bij aan een goede nachtrust.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *