Kleur je slaapkamer

Bent u net verhuisd, of wilt u uw slaapkamer een nieuw kleurtje geven? Denk dan goed na over de slaapkamer kleur die u gaat gebruiken, deze zijn namelijk van invloed op uw nachtrust!

Zo blijkt uit onderzoek dat mensen met een blauwe slaapkamer positief wakker worden. Ook slapen zij gemiddeld 8 uur en worden ook nog eens gelukkig wakker. De kleur blauw zou volgens de onderzoekers zorgen voor vertraging van de hartslag en ook zou de kleur blauw de bloeddruk verlagen. Hierdoor worden de slapers in een blauwe slaapkamer kalm en rustig.

Houdt u niet van blauw? Geen zorgen, ook geel en groen doen het erg goed als kleuren in slaapkamers. De mensen die getest zijn in een gele of groene slaapkamer sliepen ongeveer 7 uur en 40 minuten. Slaapkamers met de kleur paars doen het niet zo goed, de mensen die in deze kamer verbleven sliepen bijna 6 uur. De kleuren grijs en bruin in een slaapkamer worden ook afgeraden, omdat dat een te deprimerend effect zou hebben op de slaper.

Denkt u dat de kleuren alleen op de nachtrust van invloed zijn, dan heeft u het mis. Ook op andere activiteiten is aangetoond dat de kleuren wel degelijk invloed hebben. De mensen met een grijze slaapkamer zijn het meest online aan het winkelen in bed. Slapen u en uw partner in een caramelkleurige slaapkamer, dan zou u ongeveer drie keer per week de liefde bedrijven.

Als u twijfelt welke kleur u moet kiezen voor uw slaapkamer, hebben wij hier voor u op een rijtje gezet welke positieve en negatieve invloeden de kleur heeft.

Zwart – positief: trekt sneller de aandacht en is intiem, negatief: deprimerend en zorgt sneller voor nachtmerries.
Wit – positief: werkt kalmerend en zorgt voor koelte, negatief: is inspiratieloos.
Rood – positief: heeft een warme uitstraling, negatief: heeft ook een agressieve connotatie, zorgt sneller voor slaapproblemen.
Geel – positief: zorgt voor opgewektheid, energie en heeft een zonnige uitstraling, negatief: na lange tijd irriteert de kleur.
Groen – positief: goede invloed op de nachtrust, kalmerende werking en een natuurlijke kleur. Negatief: te felle kleur zorgt voor slaapproblemen.
Blauw – positief effect: zeer positieve invloed op de nachtrust, negatief: kan de eetlust onderdrukken.
Paars – positief: zet aan tot nadenken en zorgt voor verdieping, negatief: kan ook zorgen voor teveel piekeren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *